Oude Honda brommer restaureren? Gebruik deze tips

Oude Honda brommer restaureren? Gebruik deze tips

Veel mensen vinden het leuk om aan brommers te werken en een van de manieren waarop je dit kunt doen is door oude Honda brommers te restaureren. Bij Fourstrokebarn kun je naast nieuwe Honda brommers ook oude Honda brommers kopen. De prijs van een oude Honda brommer zal uiteraard een stuk lager liggen dan de prijs voor een nieuwe Honda brommer. 

Een oude Honda brommer kopen 

Wanneer je een oude Honda brommer wilt gaan restaureren zul je uiteraard eerst een oude Honda brommer moeten kopen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld kiezen voor een Honda brommer van Fourstrokebarn. Oude Honda brommers zijn te koop in verschillende staten. Je kunt onder andere kiezen voor een hele oude Honda brommer die veel reparaties nodig heeft. Je kunt daarentegen ook juist gaan voor een iets minder oude Honda brommer waarbij er minder werk nodig is om deze te restaureren. Vooral wanneer je nog niet zo veel ervaring hebt met het restaureren van Honda brommers kan het een goed idee zijn om te gaan voor een brommer die minder werk nodig heeft. 

Zelf reparaties uitvoeren aan een Honda brommer

Om een oude Honda brommer te restaureren zul je waarschijnlijk meerdere reparaties uit moeten voeren. De meeste reparaties zijn gelukkig makkelijk zelf te doen. Er zijn online vele handige handleidingen te vinden die je hierbij kunnen helpen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan technische handleidingen maar ook aan informatie over alle verschillende onderdelen. Tegenwoordig zijn er zelfs online video´s te vinden die je verder kunnen helpen wanneer je er zelf even niet uitkomt. Nadat alle reparaties zijn uitgevoerd kun je op het internet ook veel informatie vinden over het verdere onderhoud van een Honda brommer. 

Onderdelen voor een Honda brommer aanschaffen

Om een Honda brommer te kunnen restaureren zul je waarschijnlijk meerdere onderdelen moeten aanschaffen. Deze onderdelen kun je zowel online als in een fysieke winkel kopen. Het aantal en de soort onderdelen die je nodig zult hebben hang af van de staat van de brommer. Voor een hele oude brommer waar veel stuk is zal je uiteraard meer onderdelen nodig hebben dan voor een brommer waar minder stuk is. Voor oude Honda brommers kan het daarnaast soms lastig zijn om de juiste onderdelen te vinden. Er zijn dan ook gespecialiseerde Honda brommer zaken waarbij je terecht kunt voor de meer zeldzame onderdelen.  

Motorzaak in Nederland

Motorzaak in Nederland

In Nederland zijn wel 350 motordeals te vinden. Je hebt verschillende motordealers. Een exclusieve dealer, een selecte dealer en een Multi brand dealer. Hieronder ga ik jullie uitleggen wat de verschillende soorten dealers in de motorzaken in Nederland inhouden.

 

Verschillende soorten dealers

Exclusieve dealer en selecte dealer zijn eigenlijk hetzelfde. Beide zijn ze een motordealer die alleen hun eigen merk vertegenwoordigen. Hoe ze aan hun ‘eigen’ merk komen gaat als volgt. Er zijn 20 importeurs actief in Nederland die zaken willen doen met verschillende motorzaken in Nederland. Iedere importeur heeft een ‘eigen’ merk dat hij of zij wil verkopen bij een bepaalde motorzaak in Nederland. Zodra dit is gelukt voor bijvoorbeeld Yamaha dan is de motorzaak in Nederland een Exclusieve-  en/of selecte dealer. Dit betekent dat de motorzaak alleen nog Yamaha mag verkopen. Hierdoor krijg de motorzaak zijn ‘eigen’ merk. 

Naast de exclusieve – en selecte dealer is er ook een Multi brand dealer. Een Multi brand dealer is een motorzaak die, zoals de naam al verklapt, verschillende merken verkoopt. Sommige motorzaken in Nederland zijn aangesloten bij franchiseformules. De motorzaken in Nederland die aan zijn gesloten bij een franchise zijn vrij in de inkoop van de merken en modellen. Wel wordt er samengewerkt met de importeurs zodat het assortiment zo optimaal mogelijk samen wordt gesteld. Ongeveer 60% van de dealers zijn zelfstandige ondernemingen en kopen direct bij de importeurs in.

 

Tweedehands motormarkt in Nederland

Een motor kopen is een grote aanschaf en net als bij auto’s is hij vaak nog goed op het moment dat je zelf toe bent aan een nieuwe. In Nederland zijn er veel motorzaken te vinden, maar nog niet veel tweedehandse motorzaken. Ondanks dat is de tweedehandse motormarkt met maar liefst 30% gegroeid. In 2020 zijn er 82.285 motoren tweedehands verkocht, in 2019 waren dit er nog maar 73,911 in Nederland en dan zijn er nog geen motorzaken in Nederland die dit aanbieden. Uit de cijfers blijkt dus dat het misschien wel interessant is voor motorzaken in Nederland om ook tweedehandse motoren, kleding, helmen en overige motor benodigdheden te gaan verkopen. 

5 tips voor de beste werkschoenen voor klussen aan jouw motor

5 tips voor de beste werkschoenen voor klussen aan jouw motor

Rijd jij ‘s morgens op de motor naar jouw werk? Dan zul je daar vast geen lompe werkschoenen bij willen dragen. Ga voor mooie stoere werkschoenen, die perfect bij jou passen. Als je van motorsport houdt, klus jij bovendien vast regelmatig aan jouw eigen motor. Lees hier tips over de beste werkschoenen voor klussen aan jouw motor.

Tip 1: olie- en brandstof bestendige schoenen

Wil je dat jouw motor langer mee gaat zonder problemen? Dan is onderhoud aan jouw motor onvermijdelijk. Elke motor liefhebber houdt zich regelmatig bezig met de volgende werkzaamheden:

  • Verversen van olie
  • Check motorblok
  • Olie smeren op bouten en moeren

Klus jij ook regelmatig zelf aan jouw motor? Dan weet je als geen ander dat het nog wel eens vies en glad kan worden door olie en brandstof. Een benzine- en oliebestendige werkschoen met een hoge antislip normering, zoals de SRC, is dan ook geen overbodige luxe. Als je online op zoek gaat naar de juiste schoen, ben je verzekerd van een goede aanbieding werk schoen.

Tip 2: sportieve sneakers bij een sportieve motor

Heb jij een sportieve motor? Dan past een sportieve werkschoen sneaker daar perfect bij. Ook stoere werklaarzen matchen goed bij een motoroutfit. Bovendien biedt het de extra benodigde bescherming voor jouw enkels. Check bij de kenmerken van de schoen wel of ze oliebestendig zijn, zoals hierboven besproken.

Tip 3: veel gehurkt klussen aan jouw motor? Ga voor een lage werkschoen

Tijdens het klussen aan een motor wordt vaak gehurkt gewerkt. Om deze reden is een lage werkschoen waar je jouw enkels vrij in kan bewegen ook erg prettig. Als je daarentegen zwakkere enkels hebt, kun je beter gaan voor een stevige werklaars of een hogere schoen die meer versteviging biedt.

  • Lage schoen: vrijer bewegen van enkels
  • Hoge schoen: meer bescherming en stevigheid

Tip 4: speciale werkschoenen voor grote maten

Heb jij een grote schoenmaat, maar wil je niet in lompe schoenen aan jouw motor werken? Ga dan voor speciale grote maat werkschoenen. Werkschoenen in de maten 47 t/m 50 vaak lastig te vinden. Gelukkig komt er steeds meer antwoord op de groeiende vraag naar werkschoenen in grote maten. Goede merken voor grotere maten zijn:

  • Blackstone
  • Emma
  • Redbrick
  • Elten
  • Gevavi

Of je nu hoge of lage werkschoenen zoekt, een sneaker model of misschien werklaarzen. In elke categorie is er aanbod.

Tip 5: waterdichte schoenen voor buiten klussen en lange ritten

Werk jij voornamelijk buiten of binnen aan jouw motor? Bij buiten werkzaamheden buiten is het slim om te gaan voor waterdichte schoenen. Dit is ook aan te raden voor lange afstand motorritten in de herfst. Met een goede bui zijn jouw sokken binnen een mum van tijd nat, als je geen waterdichte schoenen hebt.

Rallysport en motorsport – achter de schermen

Maar een bepaalde film viel op door zijn plot. De auto doet mee aan de rally van Monte Carlo. Als vroegrijp kind herinner ik me ook dat ik mijn ouders vroeg wat rally’s betekenden? En mijn moeder, die me op jonge leeftijd de discipline van het doen van onderzoek bijbracht, vertelde me: “Beste, waarom zoek je het niet op in het woordenboek?” Zo kwam ik erachter dat rally’s als sport tot op de dag van vandaag bloeien.

En er zijn meer interessante feiten die ik heb ontdekt over de rallysport. De oorsprong is terug te voeren op de 1894 Paris-Rouen Horseless Carriage Competition, toen mensen die hun eigen visie hadden over hoe een “paardloze koets” eruit moest zien, deelnamen aan de wedstrijd en de winnaars werden vastgesteld door de juryleden die in elke auto reden.

Uiteindelijk veranderde het in een periode van stad tot stad wegwedstrijden, voornamelijk in Frankrijk, en het begon met componenten die verband houden met rallywedstrijden van vandaag, individuele starttijden met carraces tegen de klok, tijdregistratie bij start- en startgebieden in elke stad langs de route en rijden over lange afstanden van ruwe en onverharde wegen.

 

De Monte Carlo Rally is in 1911 gestart door Prins Albert en vindt plaats in Monaco. Het is de eerste race voor de FIA ​​World Rally Championships. Het winnen van een rally geeft een auto aanzien en geloofwaardigheid wat betreft de prestaties van een auto onder zware en veeleisende rijomstandigheden.

Ik vraag me vaak af waarom er zoveel geld van sponsors wordt gestoken in de autosport. Zelfs als de gasprijzen vorig jaar onredelijk hoog werden vanwege een groot aantal verschillende factoren, kon ik het belang ervan niet begrijpen. Ik dacht dat als de olieprijzen niet zijn gedaald tot het niveau dat het nu is, hoewel het nog steeds hoog is, het dan nog steeds logisch zal zijn om rallyevenementen of andere motorsporten te organiseren? Zou de sport niet worden geschaad en sterk worden beïnvloed als de olieprijzen omhoogschoten naar bijvoorbeeld $ 200 per vat?

Toen zag ik de printadvertentie van een van de grote oliemaatschappijen. De advertentie vermeldt dat het via deze races, of het nu gaat om rally’s of Formule 1-races, zijn dat de autofabrikanten hun laatste verbeteringen in hun respectievelijke voertuigen testen, met deze veranderingen tot stand gebracht door het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van de fabrikant. En niet alleen de autofabrikanten profiteren hiervan, maar ook oliemaatschappijen en bandenfabrikanten. Dus om te winnen in elke motorsport, zal de auto die de juiste balans heeft in zijn motorenmerk, bandenselectie en hoeveelheid brandstof om te voldoen aan de eisen van de baanomstandigheden of de onverharde weg uiteindelijk de race winnen.

Consumenten profiteren uiteindelijk het meest. Verbeteringen waarvan bewezen is dat ze betrouwbaar zijn, worden vervolgens doorgegeven aan kopers van nieuwe auto’s, aangezien autofabrikanten deze wijzigingen toevoegen om over het algemeen een beter product te maken in termen van de veiligheidskenmerken van een voertuig, prestaties onder alle omstandigheden en gasverbruik.

De weg naar een professionele (en veilige) bestuurder met skelters

Indoorkar ten kan door het grote publiek vooral worden gezien als een recreatieve sport. Voor veel professionele motorcoureurs of mensen die professionele coureurs willen worden, is indoorkarten echter een goedkopere en veilige manier om hun rijvaardigheid te verbeteren.

De meeste mensen associëren karten ook met jongere bestuurders of mensen die gewoon op zoek zijn naar een dag vol plezier en recreatie. Veel huidige en voormalige Formule 1-coureurs begonnen hun carrière al op jonge leeftijd met het racen van karts en blijven dit doen om hun vaardigheden te behouden. Enkele van deze beroemde F1-coureurs zijn wereldkampioenen zoals Michael Schumacher, Ayrton Senna, Fernando Alonso, Jenson Button en Lewis Hamilton. Sommige beroemde NASCAR-coureurs zijn ook begonnen met racekarts, vraag het maar aan Jeff Gordon of Tony Stewart.

Voor de junior racers, die de volgende Michael Schumacher willen worden; indoor karten is de perfecte plek om hun rijvaardigheid te ontwikkelen. Junior studenten die met een kart rijden, kunnen kennis maken met de basisprincipes van een kart en met de vaardigheden die nodig zijn om motorvoertuigen op professionele circuits te besturen.

Beginnende studenten kunnen ook het type rijvaardigheid ontwikkelen dat nodig is voor een veilige bediening van een motorvoertuig. Go-kart studenten kunnen al vanaf zes of zeven jaar oud beginnen – leren hoe ze een skelter veilig kunnen bedienen, hun bewustzijn tijdens het rijden kunnen verbeteren en zelfs de vaardigheden kunnen ontwikkelen die nodig zijn voor het besturen van een straatauto,

De betaalbaarheid en gemakkelijk toegankelijke trainingsomgeving die indoorkartbanen bieden voor zowel nieuwe als ervaren coureurs is onverslaanbaar. Er zijn geen opstartkosten, geen wedstrijddagen ingekort vanwege mechanische storingen of weersomstandigheden; om nog maar te zwijgen van het feit dat er geen vuile handen zijn en geen verplichtingen als je naar de baan gaat om wat tijd en race-uitrusting te verhuren.

Omdat karten wordt beschouwd als de eerste stap in veel professionele racecarrières; het zijn niet alleen de junior racers die je tegenkomt op de kartbanen. Er zijn veel volwassenen die ook actief zijn in het karten. Volwassenen profiteren van karten omdat het hen als bestuurder kan voorbereiden als het gaat om wielrennen op hoge snelheid.

Het grote publiek realiseert zich misschien niet hoe goed sommige skelters zijn. Sommige skelters, ook wel “superkarts” genoemd, kunnen snelheden tot 160 mijl per uur halen! Dit helpt racers meer te leren over reflexen, autocontrole en snelle besluitvormingsvaardigheden. Het rijden met skelters kan ook helpen om het algemene bewustzijn van de racer te vergroten over de verschillende parameters die kunnen worden gemanipuleerd of aangepast om de prestaties van de kart te verbeteren. Dit soort wijzigingen zijn onder meer de bandenspanning, versnelling, zitpositie, chassisstijfheid, enz. Het is belangrijk voor professionele autosportrijders om te kunnen begrijpen hoe ze hun vaardigheden kunnen verfijnen om dergelijke competities uit te voeren tijdens wedstrijden.

Belangrijke fysieke factoren die een motorsportrijder beïnvloeden

Fitness is een van de belangrijkste dingen voor elke atleet, maar voor een motorsportatleet is fitness van cruciaal belang, niet alleen voor topprestaties, maar ook om te overleven. Motorsportatleten moeten fysiek en mentaal sterk zijn en moeten sportwetenschappelijke disciplines kunnen gebruiken om hun prestaties te maximaliseren.

Chauffeurs moeten zichzelf trainen om mentaal sterk te zijn, omdat ze veel druk moeten verwerken. Hun concentratieniveaus tijdens de race moeten op het hoogtepunt zijn. Motivatie is natuurlijk een andere factor die hen helpt het steeds opnieuw te doen, ondanks de ontberingen, hoge niveaus van fysieke en mentale stress en pijn. Chauffeurs moeten speciale ademhalingstechnieken, focustechnieken en mind control-oefeningen gebruiken om uit te blinken in de autosport.

 

Dieetfactoren kunnen een grote bijdrage leveren aan het helpen van chauffeurs om consistent topprestaties te leveren. In een F1-raceauto kunnen de temperaturen oplopen tot maar liefst 60 graden Celsius en de luchtvochtigheidsniveaus zijn ook extreem hoog. Het menselijk lichaam kan tijdens een race drie tot vier liter lichaamsvocht verliezen, wat tot extreme uitdroging leidt. Het is absoluut noodzakelijk om vloeistoffen te blijven vervangen voor optimale prestaties. Het geconsumeerde voedsel moet veel koolhydraten bevatten om het energieniveau van het lichaam gedurende de hele race van brandstof te voorzien.

Vanwege de zwaartekracht waarmee de coureurs tijdens de race te maken hebben, hebben ze een goede nekspierkracht nodig. Het hoofd en de helm wegen samen onder normale raceomstandigheden ongeveer zes kilo. Wanneer de G-kracht op de nek inwerkt, moeten ze gewichten tot 30 kilogram dragen! Het is daarom belangrijk om de nekspieren te ontwikkelen met elastische merken om G-krachten te stimuleren.

Andere delen van het lichaam die tijdens de motorsport door stress worden aangetast, zijn de schouders, rug, armen en benen. Oefeningen die specifiek op deze onderdelen zijn gericht, moeten regelmatig worden uitgevoerd tijdens krachttrainingsprogramma’s. Een motorsport-coureur zal tijdens een race honderden keren het rempedaal intrappen. Het is belangrijk om kernstabiliteit te hebben om de coördinatie van lichaam en geest te kunnen bereiken tijdens het fysiek blijvende raceproces.

Cardiovasculaire conditie is belangrijk voor autosportrijders. De hartslag kan oplopen tot 198 slagen per minuut. In vergelijking met de rusthartslag van 40-60 slagen per minuut zijn de racetijden abnormaal hoog. Extra cardiovasculaire training is belangrijk om het lichaam in vorm te krijgen en het hart te versterken.