Rallysport en motorsport – achter de schermen

Maar een bepaalde film viel op door zijn plot. De auto doet mee aan de rally van Monte Carlo. Als vroegrijp kind herinner ik me ook dat ik mijn ouders vroeg wat rally’s betekenden? En mijn moeder, die me op jonge leeftijd de discipline van het doen van onderzoek bijbracht, vertelde me: “Beste, waarom zoek je het niet op in het woordenboek?” Zo kwam ik erachter dat rally’s als sport tot op de dag van vandaag bloeien.

En er zijn meer interessante feiten die ik heb ontdekt over de rallysport. De oorsprong is terug te voeren op de 1894 Paris-Rouen Horseless Carriage Competition, toen mensen die hun eigen visie hadden over hoe een “paardloze koets” eruit moest zien, deelnamen aan de wedstrijd en de winnaars werden vastgesteld door de juryleden die in elke auto reden.

Uiteindelijk veranderde het in een periode van stad tot stad wegwedstrijden, voornamelijk in Frankrijk, en het begon met componenten die verband houden met rallywedstrijden van vandaag, individuele starttijden met carraces tegen de klok, tijdregistratie bij start- en startgebieden in elke stad langs de route en rijden over lange afstanden van ruwe en onverharde wegen.

 

De Monte Carlo Rally is in 1911 gestart door Prins Albert en vindt plaats in Monaco. Het is de eerste race voor de FIA ​​World Rally Championships. Het winnen van een rally geeft een auto aanzien en geloofwaardigheid wat betreft de prestaties van een auto onder zware en veeleisende rijomstandigheden.

Ik vraag me vaak af waarom er zoveel geld van sponsors wordt gestoken in de autosport. Zelfs als de gasprijzen vorig jaar onredelijk hoog werden vanwege een groot aantal verschillende factoren, kon ik het belang ervan niet begrijpen. Ik dacht dat als de olieprijzen niet zijn gedaald tot het niveau dat het nu is, hoewel het nog steeds hoog is, het dan nog steeds logisch zal zijn om rallyevenementen of andere motorsporten te organiseren? Zou de sport niet worden geschaad en sterk worden beïnvloed als de olieprijzen omhoogschoten naar bijvoorbeeld $ 200 per vat?

Toen zag ik de printadvertentie van een van de grote oliemaatschappijen. De advertentie vermeldt dat het via deze races, of het nu gaat om rally’s of Formule 1-races, zijn dat de autofabrikanten hun laatste verbeteringen in hun respectievelijke voertuigen testen, met deze veranderingen tot stand gebracht door het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van de fabrikant. En niet alleen de autofabrikanten profiteren hiervan, maar ook oliemaatschappijen en bandenfabrikanten. Dus om te winnen in elke motorsport, zal de auto die de juiste balans heeft in zijn motorenmerk, bandenselectie en hoeveelheid brandstof om te voldoen aan de eisen van de baanomstandigheden of de onverharde weg uiteindelijk de race winnen.

Consumenten profiteren uiteindelijk het meest. Verbeteringen waarvan bewezen is dat ze betrouwbaar zijn, worden vervolgens doorgegeven aan kopers van nieuwe auto’s, aangezien autofabrikanten deze wijzigingen toevoegen om over het algemeen een beter product te maken in termen van de veiligheidskenmerken van een voertuig, prestaties onder alle omstandigheden en gasverbruik.

De weg naar een professionele (en veilige) bestuurder met skelters

Indoorkar ten kan door het grote publiek vooral worden gezien als een recreatieve sport. Voor veel professionele motorcoureurs of mensen die professionele coureurs willen worden, is indoorkarten echter een goedkopere en veilige manier om hun rijvaardigheid te verbeteren.

De meeste mensen associëren karten ook met jongere bestuurders of mensen die gewoon op zoek zijn naar een dag vol plezier en recreatie. Veel huidige en voormalige Formule 1-coureurs begonnen hun carrière al op jonge leeftijd met het racen van karts en blijven dit doen om hun vaardigheden te behouden. Enkele van deze beroemde F1-coureurs zijn wereldkampioenen zoals Michael Schumacher, Ayrton Senna, Fernando Alonso, Jenson Button en Lewis Hamilton. Sommige beroemde NASCAR-coureurs zijn ook begonnen met racekarts, vraag het maar aan Jeff Gordon of Tony Stewart.

Voor de junior racers, die de volgende Michael Schumacher willen worden; indoor karten is de perfecte plek om hun rijvaardigheid te ontwikkelen. Junior studenten die met een kart rijden, kunnen kennis maken met de basisprincipes van een kart en met de vaardigheden die nodig zijn om motorvoertuigen op professionele circuits te besturen.

Beginnende studenten kunnen ook het type rijvaardigheid ontwikkelen dat nodig is voor een veilige bediening van een motorvoertuig. Go-kart studenten kunnen al vanaf zes of zeven jaar oud beginnen – leren hoe ze een skelter veilig kunnen bedienen, hun bewustzijn tijdens het rijden kunnen verbeteren en zelfs de vaardigheden kunnen ontwikkelen die nodig zijn voor het besturen van een straatauto,

De betaalbaarheid en gemakkelijk toegankelijke trainingsomgeving die indoorkartbanen bieden voor zowel nieuwe als ervaren coureurs is onverslaanbaar. Er zijn geen opstartkosten, geen wedstrijddagen ingekort vanwege mechanische storingen of weersomstandigheden; om nog maar te zwijgen van het feit dat er geen vuile handen zijn en geen verplichtingen als je naar de baan gaat om wat tijd en race-uitrusting te verhuren.

Omdat karten wordt beschouwd als de eerste stap in veel professionele racecarrières; het zijn niet alleen de junior racers die je tegenkomt op de kartbanen. Er zijn veel volwassenen die ook actief zijn in het karten. Volwassenen profiteren van karten omdat het hen als bestuurder kan voorbereiden als het gaat om wielrennen op hoge snelheid.

Het grote publiek realiseert zich misschien niet hoe goed sommige skelters zijn. Sommige skelters, ook wel “superkarts” genoemd, kunnen snelheden tot 160 mijl per uur halen! Dit helpt racers meer te leren over reflexen, autocontrole en snelle besluitvormingsvaardigheden. Het rijden met skelters kan ook helpen om het algemene bewustzijn van de racer te vergroten over de verschillende parameters die kunnen worden gemanipuleerd of aangepast om de prestaties van de kart te verbeteren. Dit soort wijzigingen zijn onder meer de bandenspanning, versnelling, zitpositie, chassisstijfheid, enz. Het is belangrijk voor professionele autosportrijders om te kunnen begrijpen hoe ze hun vaardigheden kunnen verfijnen om dergelijke competities uit te voeren tijdens wedstrijden.

Belangrijke fysieke factoren die een motorsportrijder beïnvloeden

Fitness is een van de belangrijkste dingen voor elke atleet, maar voor een motorsportatleet is fitness van cruciaal belang, niet alleen voor topprestaties, maar ook om te overleven. Motorsportatleten moeten fysiek en mentaal sterk zijn en moeten sportwetenschappelijke disciplines kunnen gebruiken om hun prestaties te maximaliseren.

Chauffeurs moeten zichzelf trainen om mentaal sterk te zijn, omdat ze veel druk moeten verwerken. Hun concentratieniveaus tijdens de race moeten op het hoogtepunt zijn. Motivatie is natuurlijk een andere factor die hen helpt het steeds opnieuw te doen, ondanks de ontberingen, hoge niveaus van fysieke en mentale stress en pijn. Chauffeurs moeten speciale ademhalingstechnieken, focustechnieken en mind control-oefeningen gebruiken om uit te blinken in de autosport.

 

Dieetfactoren kunnen een grote bijdrage leveren aan het helpen van chauffeurs om consistent topprestaties te leveren. In een F1-raceauto kunnen de temperaturen oplopen tot maar liefst 60 graden Celsius en de luchtvochtigheidsniveaus zijn ook extreem hoog. Het menselijk lichaam kan tijdens een race drie tot vier liter lichaamsvocht verliezen, wat tot extreme uitdroging leidt. Het is absoluut noodzakelijk om vloeistoffen te blijven vervangen voor optimale prestaties. Het geconsumeerde voedsel moet veel koolhydraten bevatten om het energieniveau van het lichaam gedurende de hele race van brandstof te voorzien.

Vanwege de zwaartekracht waarmee de coureurs tijdens de race te maken hebben, hebben ze een goede nekspierkracht nodig. Het hoofd en de helm wegen samen onder normale raceomstandigheden ongeveer zes kilo. Wanneer de G-kracht op de nek inwerkt, moeten ze gewichten tot 30 kilogram dragen! Het is daarom belangrijk om de nekspieren te ontwikkelen met elastische merken om G-krachten te stimuleren.

Andere delen van het lichaam die tijdens de motorsport door stress worden aangetast, zijn de schouders, rug, armen en benen. Oefeningen die specifiek op deze onderdelen zijn gericht, moeten regelmatig worden uitgevoerd tijdens krachttrainingsprogramma’s. Een motorsport-coureur zal tijdens een race honderden keren het rempedaal intrappen. Het is belangrijk om kernstabiliteit te hebben om de coördinatie van lichaam en geest te kunnen bereiken tijdens het fysiek blijvende raceproces.

Cardiovasculaire conditie is belangrijk voor autosportrijders. De hartslag kan oplopen tot 198 slagen per minuut. In vergelijking met de rusthartslag van 40-60 slagen per minuut zijn de racetijden abnormaal hoog. Extra cardiovasculaire training is belangrijk om het lichaam in vorm te krijgen en het hart te versterken.