Maar een bepaalde film viel op door zijn plot. De auto doet mee aan de rally van Monte Carlo. Als vroegrijp kind herinner ik me ook dat ik mijn ouders vroeg wat rally’s betekenden? En mijn moeder, die me op jonge leeftijd de discipline van het doen van onderzoek bijbracht, vertelde me: “Beste, waarom zoek je het niet op in het woordenboek?” Zo kwam ik erachter dat rally’s als sport tot op de dag van vandaag bloeien.
En er zijn meer interessante feiten die ik heb ontdekt over de rallysport. De oorsprong is terug te voeren op de 1894 Paris-Rouen Horseless Carriage Competition, toen mensen die hun eigen visie hadden over hoe een “paardloze koets” eruit moest zien, deelnamen aan de wedstrijd en de winnaars werden vastgesteld door de juryleden die in elke auto reden.
Uiteindelijk veranderde het in een periode van stad tot stad wegwedstrijden, voornamelijk in Frankrijk, en het begon met componenten die verband houden met rallywedstrijden van vandaag, individuele starttijden met carraces tegen de klok, tijdregistratie bij start- en startgebieden in elke stad langs de route en rijden over lange afstanden van ruwe en onverharde wegen.
De Monte Carlo Rally is in 1911 gestart door Prins Albert en vindt plaats in Monaco. Het is de eerste race voor de FIA World Rally Championships. Het winnen van een rally geeft een auto aanzien en geloofwaardigheid wat betreft de prestaties van een auto onder zware en veeleisende rijomstandigheden.
Ik vraag me vaak af waarom er zoveel geld van sponsors wordt gestoken in de autosport. Zelfs als de gasprijzen vorig jaar onredelijk hoog werden vanwege een groot aantal verschillende factoren, kon ik het belang ervan niet begrijpen. Ik dacht dat als de olieprijzen niet zijn gedaald tot het niveau dat het nu is, hoewel het nog steeds hoog is, het dan nog steeds logisch zal zijn om rallyevenementen of andere motorsporten te organiseren? Zou de sport niet worden geschaad en sterk worden beïnvloed als de olieprijzen omhoogschoten naar bijvoorbeeld $ 200 per vat?
Toen zag ik de printadvertentie van een van de grote oliemaatschappijen. De advertentie vermeldt dat het via deze races, of het nu gaat om rally’s of Formule 1-races, zijn dat de autofabrikanten hun laatste verbeteringen in hun respectievelijke voertuigen testen, met deze veranderingen tot stand gebracht door het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van de fabrikant. En niet alleen de autofabrikanten profiteren hiervan, maar ook oliemaatschappijen en bandenfabrikanten. Dus om te winnen in elke motorsport, zal de auto die de juiste balans heeft in zijn motorenmerk, bandenselectie en hoeveelheid brandstof om te voldoen aan de eisen van de baanomstandigheden of de onverharde weg uiteindelijk de race winnen.
Consumenten profiteren uiteindelijk het meest. Verbeteringen waarvan bewezen is dat ze betrouwbaar zijn, worden vervolgens doorgegeven aan kopers van nieuwe auto’s, aangezien autofabrikanten deze wijzigingen toevoegen om over het algemeen een beter product te maken in termen van de veiligheidskenmerken van een voertuig, prestaties onder alle omstandigheden en gasverbruik.